Miljøøkonomisk vismand: Sådan kan man kompensere fiskerne for CO2-afgiften

Professor Lars Gårn Hansen forklarer i P1, hvordan man kan kompensere fiskerne for CO2-afgiften uden at fjerne incitamentet til at spare på brændstoffet

Det kan godt lade sig gøre at kompensere fiskerne for CO2-afgiften og samtidig fastholde en afgift, der giver fiskerne incitament til at spare på brændstoffet.

Det forklarer Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand og professor ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet, i et indslag på P1:

– Pointen er, at man pålægger brændstof en afgift på 1 krone per liter. Det er klart, at hvis man bare kompenserer på den måde, at man giver 1 krone tilbage per liter, man bruger, så udligner det afgiften, og så ødelægger det incitamentet, siger Lars Gårn Hansen.

– Men hvis man i stedet siger, at vi ved, hvor meget brændstof du brugte året før, vi indførte afgiften, og så får du 1 krone tilbage per liter brændstof, du brugte der i 2023, og det gør du, uanset om du bruger mere eller mindre brændstof, efter vi indfører afgiften, så vil fiskerne jo sige: Jamen jeg får jo min kompensation. Den ændrer sig ikke i forhold til, hvor meget brændstof, jeg bruger. Jeg brugte jo, hvad jeg brugte i 2023, det kan jeg ikke påvirke. Så jeg får den kompensation, jeg får, siger han.

– Og nu har jeg fået en afgift på det brændstof, jeg faktisk bruger. Så det sparer jeg på, og så reducerer jeg mit brændstof. Så selvom jeg bliver kompenseret, så har jeg stadig et incitament til at reducere mit brændstofforbrug, siger Lars Gårn Hansen.

LÆS OGSÅ: Regeringen er under pres for at ændre fiskernes CO2-afgift