CO2-afgift kan få udenlandske fartøjer til at fravælge danske havne

Formanden for Thyborøn Havns Fiskeriforening frygter, at CO2-afgiften også vil få udenlandske fartøjer til at fravælge de danske havne

Arkivfoto

Landingerne af fisk til de danske havne risikerer at falde markant, hvis regeringen holder fast i, at der skal indføres en CO2-afgift på fiskernes brændstof i Danmark.

For ikke nok med, at mange danske fartøjer vil vælge at tanke i udenlandske havne, hvis de har mulighed for det. CO2-afgiften vil også få udenlandske fartøjer til at fravælge at lande fisk i danske havne.

Sådan lyder advarslen fra Alfred Fisker Hansen, der er formand for Thyborøn Havns Fiskeriforening og næstformand for Danmarks Fiskeriforening.

– Selvfølgelig er der en sammenhæng mellem, hvor man tanker, og hvor man lander sine fisk. På en havn som vores i Thyborøn, er vi dybt afhængige af de udenlandske fartøjer. De lander meget store mængder fisk både til Danske Fiskeauktioner og til TripleNine. Det kan blive dybt alvorligt det her, siger Alfred Fisker Hansen.

– Der står i regeringsgrundlaget, at CO2-afgiften ikke må koste arbejdspladser. Thyborøn Havn er Danmarks næststørste fiskerihavn. Der er lige knap 1.000 ansatte på havnen. Det kan man sige sig selv, at der ikke bliver ved med at være, hvis fartøjerne forsvinder, siger han.

Alfred Fisker Hansen er dybt frustreret over, at politikerne vil indføre en CO2-afgift på fiskeriet på trods af, at alt tyder på, at fiskeriet – uden en indførelse af afgiften – når i mål med at reducere sit CO2-forbrug med 70 procent inden 2030, som er den politiske målsætning.

– Vi har allerede gjort det, vi skal for at nå målet. Vi har gjort alt, hvad der kan lade sig gøre med den nuværende teknologi. Alligevel vil man pålægge os en afgift, der skal hjælpe os over i nogle alternativer, som ikke findes. Jeg mangler ord for, hvor dumt det er, siger Alfred Fisker Hansen.

Der blev i 2023 landet fisk til danske havne fra udenlandske fartøjer for 1,7 milliarder kroner.