Kære reder, beslut dig nu!

Hvis man udskifter sine dieselmotorer nu, kan man undgå unødvendig dyre investeringer. Det skyldes de nye IMO TIER 3-krav

Nye IMO-krav til dieselmotorer gælder fra d. 1. januar 2021, og fokus er denne gang på at udlede mindre kvælstofoxid (NOx).

De nye krav betyder, at installationer af nye dieselmotorer bliver mere omfattende i fremtiden.

Skibsredere, skibsinspektører mv. kan altså med fordel beslutte nu, om man ønsker at følge de nye IMO TIER 3-regler, alternativt om man vil foretage investeringen inden 1. januar, idet det så ’blot’ er de eksisterende IMO TIER 2-regler, der skal overholdes. Mens en motor købt efter 1. januar skal opfylde yderligere kraftige krav til reduktion af udstødning (se boks).

Det forklarer Preben Vogt, COO i Granly Diesel A/S:

– Det bliver en ny verden for den maritime branche at skulle opfylde de her krav, for de de nye IMO TIER 3-regler vil kræve en væsentlig mere omfattende installation, forklarer han og understreger, at rederne virkelig har noget at hente, såfremt de handler med rettidig omhu.

I praksis betyder det, at der skal installeres en SCR Unit i udstødningssystemet samt en tank med tilhørende indsprøjtnings system til Urea væske (Blue Add) i maskinrummet eller i casingen. Og det vil helt sikkert udfordre pladsen i mange maskinrum. Uanset hvad rederierne vælger, har Granly Diesel A/S og Cummins en løsning, fortæller Preben Vogt.

– Vi har Cummins-motorer klar på hylden til hurtig levering, såfremt man ønsker en installation i indeværende år. Og ønsker rederierne at følge de nye TIER 3-regler, er Cummins også klar med en komplet TIER 3-løsning, siger han.

Cummins har investeret store summer i at udvikle deres egen SCR system, og nu kan det så leveres som et komplet system sammen  med Cummins motoren. Granly Diesel er eksperter på feltet, og salgsafdelingen står altid til rådighed til en snak om motorudskiftninger.