Fuld fart frem på havnen i Hirtshals

Et stærkt lokalt samarbejde og kompetente serviceydelser indenfor skibsservice og reparation gør Hirtshals til et attraktivt valg for skibsredere og fiskeskippere fra store dele af Nordeuropa

Havnen i Hirtshals summer af aktivitet.

Fire skibe ligger på bedding ved Vestkajens Maskinværksted, en norsk supplybåd er på vej ind for en motoroverhaling ved en anden af de lokale serviceleverandører, og ved værftets kaj ligger den 45 meter lange og 12 meter brede rejetrawler Nokasa.

Efter opgradering og ombygning i Hirtshals skal den i fiskeri i Diskobugten ved Grønland, men har taget turen til Hirtshals for en større overhaling, der omfatter service af motorer, køleanlæg, el-arbejde, overfladebehandling samt isolering og aptering. Vestkajens Maskinværksted har sikret sig hovedentreprisen fra Royal Greenland i samarbejde med en række andre lokale serviceleverandører.

Som et eksempel på det stærke samarbejde, havnens virksomheder er kendt for, involverer arbejdet på alle de nævnte fartøjer flere af de 40 medlemsvirksomheder, der udgør Hirtshals Service Group. En sammenslutning af erfarne, maritime serviceleverandører, der tilsammen kan levere alt fra specialiseret skibselektronik og motorservice til køleanlæg, overfladebehandling, akselopretning, shipping, stevedore og meget mere.

Makrelsæson giver ekstra travlhed

Lige nu er det sæson for makrelfiskeri, og det betyder ekstra travlhed, bl.a. hos de lokale shippingfirmaer, der servicerer de store trawlere, der kommer fra både Shetlandsøerne og Danmark. Også tankskibe med råvarer i form af fiskeensilage og melasse til de store, nordjyske biogasanlæg anløber Hirtshals og giver arbejde til flere af havnens virksomheder.

Det vil være løgn at sige, at byen ikke er blevet påvirket af den seneste tids udmeldinger om, at Hirtshals Yard lukker, og at havnen har skruet ned for en planlagt udvidelse. Men tag ikke fejl: Hirtshals har stadig hele pakken og byder på masser af stærke kompetencer, der gør det muligt for skibsredere og fiskere at finde pålidelige, kvalitetsbevidste serviceydelser og værkstedsmuligheder i Hirtshals.

Formand for Hirtshals Service Group igennem 26 år og tidligere indehaver af Marine-El, Per Christensen, pointerer, at de maritime virksomheder i Hirtshals har været igennem udfordringer før og står stærkt i dag.

– Virksomhederne i Hirtshals har et unikt sammenhold og et indgående kendskab til den maritime branche. En stor del af den norske fiskerflåde har i årevis foretrukket at få repareret deres skibe hos os, og vi tiltrækker også fartøjer af alle slags fra det øvrige Nordeuropa, siger Per Christensen.

Naturligt knudepunkt for europæisk skibstrafik

Hirtshals’ strategiske placering gør byen og havnen til en central aktør i Norden og Europa. Med beliggenheden centralt på “Europas motorvej” er havnen et naturligt knudepunkt, som let kan nås af skibe fra bl.a. Norge, Skotland, Island og Færøerne.

– Men vi har også for eksempel spanske skibe, der anløber Hirtshals og søger vores kompetencer. Vores stærke tradition for at samarbejde betyder, at kunden får en smidig proces. Uanset om du kommer med et skib, der skal have udført motorservice, overfladebehandling, el-arbejde, aptering eller andet, så er vores kunder sikret, at de kun behøver at henvende sig ét sted. Alle vores virksomheder sørger for at få sendt de opgaver, der skal løses, videre til de rette leverandører blandt de øvrige virksomheder i Hirtshals og sikrer dermed kunden en effektiv, samlet løsning, påpeger Per Christensen.

God kajplads og stærkt samarbejde

De mange års erfaring med samarbejde blandt Hirtshals Service Groups virksomheder gør, at komplekse reparationer og vedligeholdelsesopgaver bliver løst hurtigt og effektivt.

Endnu en fordel ved Hirtshals er den gode adgang til kajplads, der sikrer, at både små og større fartøjer kan blive serviceret lokalt. De maritime virksomheder i Hirtshals er gearet til at levere effektive og fleksible løsninger til fartøjer af alle slags og har ry for leveringssikkerhed, punktlighed og høj kvalitet.

– Vi ved, at kvalitet og overholdelse af tidsfrister er afgørende for vores kunder. Det er de værdier, vi altid har arbejdet for, og det ændrer sig ikke, uanset hvad der ellers sker omkring os, slår Per Christensen fast.