Siden CO2-afgiften er salget af diesel styrtdykket

CO2-afgiften har taget pusten fra salget af dieselolie til fiskerne, oplyser Malik Energy og FF Skagen

Salget af dieselolie til fiskefartøjer er faldet markant, siden CO2-afgiften trådte i kraft ved årsskiftet.

Det viser tal fra både FF Skagen og Malik Energy. Hos FF Skagen har de solgt 80 procent mindre mængde, end den de havde solgt samme tid sidste år. Mens Malik Energy har oplevet et fald på 60 procent. I nogle havne helt op til 85 procent.

– Både danske og udenlandske fiskere tanker i udlandet. Især de større udenlandske fartøjer søger andre havne – hvis de alligevel er i nærheden af en udenlandsk havn, kan de lige så godt tanke der og undgå CO2-afgiften, siger Anders Jensen, Chief Operations Officer hos Malik Energy, der har terminaler og tankanlæg i hele landet.

– Faldet er klart på grund af CO2-afgiften. De eneste, der tanker i Danmark, er de fartøjer, som ikke har andre alternativer, tilføjer Johannes Palsson, direktør i FF Skagen.

Det drejer sig især om fartøjer, der fisker kystnært – men forhåbentlig får de pengene retur. For regeringen har lovet at sætte CO2-afgiften på pause frem til 2030.

– Fiskerne er blevet lovet, at de får pengene retur, men de har jo ikke set skyggen af dem. Hvorfor skulle de tage chancen? Hvis man alligevel skal til en udenlandsk havn, så er der jo ingen grund til at løbe den risiko, siger Johannes Palsson.

– Ingen har set pengene endnu. Der er en stor usikkerhed og mangel på tillid til systemet blandt fiskerne. De store udenlandske industribåde vil se, at der sker noget i forhold til godtgørelse af CO2-afgiften, før de vil tanke i Danmark igen, påpeger også Anders Jensen, Malik Energy.

De politiske forhandlinger om fremtidens fiskeri og heriblandt CO2-afgiften er i gang, men ingen aftale er endnu på plads.