Når 46 containere ved et uheld tabes af et containerskib i Skagerrak under en storm, så skaber det bekymringer i dansk fiskeri. Er det sikkert at fiske i området? Risikerer jeg at ødelægge mine redskaber? Og hvad risikerer jeg at fange? Bekymringer, som Danmarks Fiskeriforening og Mærsk tager alvorligt.
Allerede mellem jul og nytår var parterne i tæt kontakt, og 2024 var kun få dage gammel, da de mødtes til en drøftelse af sagen.
– Vi har haft en positiv og konstruktiv dialog med Mærsk. Fiskerne bliver selvfølgelig meget bekymrede, når der pludselig er containere i vandet i et af vores vigtigste fiskefarvande. Derfor sætter vi også stor pris på, at Mærsk fra start har taget ansvar og rakt hånden ud til os for at finde en løsning på oprydning og kompensation, hvis fx fiskeredskaber ødelægges ved mødet med en af containerne, siger Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening.
Målet er total-oprydning
Mærsk understregede på mødet, at det er deres intention at få fundet og fjernet alle containere i Skagerrak, så vidt det er muligt.
– Det bliver en lang proces, men nu har vi fået to specialskibe på plads, som scanner havbunden i henholdsvis området, hvor ulykken skete, og i et område tættere på kysten, hvor der fiskes. Scanningen vil tage flere uger, og derefter skal bjærgning planlægges, men lokale fiskere kan imens have nytte af at kende de positioner, hvor containere måtte være blevet lokaliseret, siger Nynne Scheuer, chef for miljø og sikkerhed hos Mærsk.
At få ryddet op er vigtigt for at sikre fiskepladserne i Skagerrak.
Danmarks Fiskeriforening opfordrer derfor også i denne sammenhæng fiskerne til at tage det affald, som de evt. støder på, med i land, dokumentere det og notere, hvor det registreret. Det kan hjælpe til med til at finde containere, og om nødvendigt hjælper Mærsk gerne med at bortskaffe godset, når det kommer i havn.
Erstatning?
Og skulle et redskab gå i stykker, hvis man støder på containere eller indholdet heraf, så er hjælpen også nær. Danmarks Fiskeriforening og Mærsk har drøftet erstatning for ødelagte fiskeredskaber, og så længe man sørger for at dokumentere det, så er Mærsk villig til at sikre kompensation.
Det skal også afklares, i hvilket omfang nogle fartøjer er berettiget til erstatning, fordi deres fiskeri blev påvirket af frygten for containerne i vandet.
– Mellem jul og nytår advarede Søfartsstyrelsen om fiskeri i det område i Skagerrak, hvor containerne formodes tabt. Har det afholdt nogle fiskere fra at tage på havet, så har Mærsk signaleret, at der kan ses på en erstatning for tabt fortjeneste. Men det skal selvfølgelig gå ordentlig til – intentioner tæller ikke; det skal være reelle tab, siger Svend-Erik Andersen.
– Vi er glade for dialogen med Danmarks Fiskeriforening i denne alvorlige sag. Vi er selvsagt interesserede i at hjælpe de fiskere, som måtte have reelle økonomiske tab som følge af ulykken, siger Nynne Scheuer.
Har du oplevet et økonomisk tab i forbindelse med container-sagen så som ødelagte redskab, skader eller tabt indtægt, så kontakt din lokalforening.