Det kan du simpelthen ikke være bekendt, Magnus Heunicke

Miljøministeren skylder de danske fiskere en undskyldning, skriver folketingsmedlem Kristian Bøgsted i et debatindlæg

Kristian Bøgsted. Foto: Fiskeri Tidende

Af Kristian Bøgsted, folketingsmedlem for Danmarksdemokraterne 

Helt ærligt, Magnus Heunicke.

Jeg blev godt nok overrasket, da jeg den anden dag hørte dine udtalelser i podcasten “Den Dyriske Time”, hvor du henfaldt til at beskrive danske fiskere som blot “hyggehærgere” i Bælthavet. Ærligt talt, Heunicke, jeg savner respekt over for de danske fiskere.

Som minister er det vigtigt at anerkende det hårde arbejde, danske fiskere udfører hver dag for at sikre os alle gode friske fødevarer. De arbejder hver dag på at forbedre deres metoder og minimere deres påvirkning på havmiljøet. Dernæst er der den vigtige rolle, som fiskeriet har i de mindre danske kystnære byer. Her hjælper fiskeriet med at holde beskæftigelsen, og derfor boligmarkedet, supermarkedet, skolen – ja, det hele – i gang. Det er en indsats, vi bør rose og være taknemmelige for i stedet for at kritisere fiskeriet.

Før du kommer med sådanne udtalelser, ville det være passende for dig som minister at sætte dig ind i de faktuelle forhold. Kun omkring 20% af det danske havområde bliver faktisk fisket på i dag, og forsøgsfiskeri indikerer tilstedeværelsen af store mængder fisk. Desuden viser rapporter fra Casu og DTU Aqua betydelige fangster og en bred mangfoldighed af arter selv i områder berørt af iltsvind. Det tyder på, at problemet med iltsvind ikke nødvendigvis er så sort-hvidt, som du fremstiller det.

Måske ville det være hensigtsmæssigt for dig at sætte dig bedre ind i fiskeriindustrien, før du fremsætter nedladende udtalelser.

Der er også mange andre problemer, man kunne adressere, såsom importen af olieaffald, udledning af spildevand og den voksende bestand af skarv og sæler, som har en betydelig indvirkning på kystnære fiskebestande.

Så kære Magnus Heunicke. Dine udtalelser mangler den respekt og forståelse, som vi skylder det danske fiskerierhverv.

Jeg har indkaldt ministeren til at svare på hans udtalelse i Folketingssalen i den kommende uge. Her håber jeg, og mener personligt, at en undskyldning vil være på sin plads.

Tyskere vil opsende rumraketter fra Nordsøen i løbet af sommeren

GOSA - som står bag opsendelserne - mener ikke, at nogen af raketterne vil gå i stykker efter opsendelsen. Dermed skulle der ikke være...

Tyskere vil opsende rumraketter fra Nordsøen i løbet af sommeren

GOSA - som står bag opsendelserne - mener ikke, at nogen af raketterne vil gå...