Selvom fisk og skaldyr er kendetegnet ved at have et lavt Co2 aftryk, så er der ingen grund til at hvile på laurbærrene. Der er altid plads til forbedringer.
I Norge har man derfor igangsat et projekt, der skal udvikle fremtidens fiskefartøj. Når der tales om hybridbåde, så ledes tankerne automatisk over på store højteknologiske fiskekuttere, der fisker på dybt vand. Men det nye projekt har fokus på at udvikle kystnære hybridfartøjer.
Projektets omdrejningspunkt bliver således en kystbåd på ca. 13 meter. Målet er at udvikle et batteridrevet fartøj, der sejler ved hjælp af hydrogen eller ammoniak. Men hvad er egentlig bedst og hvad fungerer i praksis? Det er noget af det, det nye projektet skal undersøge.
Forskningen ledes af den kvindelige forsker Sepideh Jafarzadeh i samarbejde med skibsdesignere, fiskere og diverse leverandører til skibsfarten. Det etårige projekt er finansieret af FHF-fonden, og målet med projektet er at udvikle en systemløsning, der fremadrettet kan godkendes og implementeres i fiskeriet.
– Vi skal ikke bygge bådene, men vi skal udvikle koncepter og analysere på vores forskning, udtaler Sepideh Jafarzadeh til det norske fiskeriblad Tekfisk.
Hun understreger, at formålet med projektet er at afklare hvilke løsninger, der kan lade sig gøre i praksis. For både sikkerhed, plads og økonomi er noget af det, der skal afklares, når man ønsker at bygge et kystfartøj, der sejler på enten ammoniak eller hydrogen.